Vi har tidigare nämnt att motorcykelsporterna är mer populära i Sverige än bilsporterna. Detta är nog inte frivilligt, men det har blivit så med tiden. Att utöva bilsport ställer dessutom mycket höga krav på alla inblandade parter med miljövänlighet, buller och säkerhet. Därför tycker kanske en del att man känner sig alltför tyglad och ofri.
En motorcykelsport som finns i flera varianter är motocrossen. Den kan köras både inomhus och utomhus, vilket är lämpligt under vinterns kalla säsong. Dock utövas även iscrossen med snöskoter.
Banor i motocross
En motocrossbana är en kuperad sträcka på sand, jord eller grus. Därför blir förarna ofta rejält leriga under en tävling. Vanligtvis är banan ca 2 km lång och mellan 3-6 meter bred. De har inslag av både naturlig terräng samt vissa uppställda hinder som kräver att förarna hoppar med motorcykeln. Det finns också många kurvor och gupp, vilket gör att säkerheten är viktig. Banan är alltid inhägnad för att undvika att publiken råkar illa ut eller att föraren ska ramla utför en kulle eller liknande.
Hur går det till?
När man kör motocross tävlar man i olika klasser. Man kör så kallade heat som ofta avslutas med ett antal varv. Ett heat brukar hålla på i 35 minuter för förare på elitnivå, varav man avslutar med ett varv på 2 minuter. I ungdomsklasserna brukar ett heat dröja 20 minuter och avslutas med 2 varv. Båda nivåerna avslutas således med 2 varv. Här nedan följer de olika klasserna på vuxennivå och ungdomsnivå. Barn kan börja med guldhjälmslicens.
- MX 1, MX2, MX3 och MX Girls som är enbart för kvinnor. Motorerna som används är tvåtakt eller fyrtakt.
- Ungdomsklasserna startar med guldhjälmslicens fram till att man är 12 år och får börja tävla i riktiga ungdomsklasser. Innan dess är tävlingar och träning mer på skoj. Licensen får man när man fyller 12 år.