Alltsedan motorn uppfanns och bilarna började rulla in i städerna, har det funnits tävlingar där man gasar på för att se vem som blir först. Även i Sverige har motorsporten brett ut sig och mycket hade att göra med SAAB som då tillverkade bilar. När SAAB sedan lade ned sin bilindustri och sålde den utomlands, hamnade en del av bilsporten i skymundan och ersattes mer av motorcykelsporten. Idag är speedway en av Sveriges mest populära motorsporter men vissa är emellertid på uppgång igen. Vi ska gå igenom hur den svenska motorsporten såg ut från sin början fram till nu.
Motorsport – en tradition som dalat
Sverige var från början en mästare på olika former av motorsport. Vi har sedan länge anordnat svenska rallyt, vi har haft flera duktiga F1-förare och vi har arrangerat banracingtävlingar och grundade 1996 det egna Swedish Touring Car Championship eller STCC som det kallas i folkmun. Från 50-talet och fram till 80-90-talen så var vi hejare på bilsport och mycket av det hade som sagt att göra med SAAB:s sponsringar och tillverkning av smarta bilar. Detta medförde flera duktiga förare som Joakim Bonnier, Ronnie Peterson och Björn Waldegård. Dock började snart andra nationer att knappa in på bilsporterna och på 90-talet var Sveriges storhetstid förbi. Den ersattes av motorcykelsporter som speedway där Sverige både är och har varit ett av de bästa länderna ända sedan 50-talet.
Bilsporten har legat på sparlåga en tid nu, men verkar komma tillbaka en aning. Dragracingföraren Jonnie Lindberg har vunnit stort borta i Staterna och på senare tid har vi även att vårt hopp till F1-föraren Marcus Eriksson. Samtidigt anordnas fortfarande Sweden rally varje år i februari i de värmländska skogarna och trots att Sverige inte ännu lyckats bli världsmästare i vårt eget rallylopp, har vi dock kunnat stoltsera med kartläsare som Tina Thörner och Pontus Tideman som kör i 2:a divisionens rally.