Svenska rallyt eller Sweden rally är en deltävling inför VM i rally, WRC. Detta lopp daterar ända tillbaka till 1950 då det för första gången kördes under sommarhalvåret och fick då namnet Midnattssolsrallyt. 1965 blev det istället en vintertävling och körs i Värmlands skogar under februari i full snö. Det har alltid börjat i Karlstad och slutat på samma plats men numera utgår det från Hagfors.
Sedan 1970-talet har detta lopp blivit populärt även för internationella åkare och trots att man de första 30 åren hade svenskar som vann, så har denna tradition nu brutits och finländare och fransmän har ersatt de svenska rallyförarna. Nuförtiden kan vi till och med se tillbaka på år där inte en enda svensk funnits med.
Ekonomin har betydelse för svenskar inom rallyt
Mycket beror på ekonomin och att bilsporten är mycket dyr att utöva. Förr hade vi stora biltillverkare som SAAB och Volvo som sponsrat förarna men detta är nu ovanligare. SAAB har dessutom ingen biltillverkning kvar och andra större bilmärken vill först försäkra sig om att föraren har en enorm talang innan de sponsrar honom/henne.
Kända svenska rallyförare genom tiderna
Även om det inte finns många kvar, så är listan ändå lång av duktiga svenska rallyförare som kammat hem titeln i Sweden Rally. Björn Waldegård har vunnit hela 5 gånger och Stig Blomqvist 7. Dessa två är de mest kända men vi har även den kvinnliga höjdaren Ewy Rosqvist som faktiskt räknas till de största. Hon vann Midnattssolsrallyt för damer 4 gånger och den enorma segern i Argentinas Grand Prix 1962. Från början körde hon för Volvo men när Mercedes uppmärksammade hennes talang, köptes hon upp och det var då som framgångarna började hopa sig på riktigt. Det mest otroliga är att hon körde hela sin karriär utan vare sig skador, avkörningar eller kraschade bilar. Om du besöker Mercedes bilmuseum i Stuttgart, kan du både se hennes pokaler samt uppleva hennas närvaro då hon arbetade där som guide.